Tilhengerkobling
Her finner du vårt utvalg av smarte tilhengerplugger, som er nødvendige for å skape forbindelse mellom din bil og din tilhenger, for eksempel for å tenne lysene på tilhengeren.
Koble 7-pinners kontakt til bilen med 13-pins kontakt
Adapterkontakt for tilhenger
Koble 13-pinners kontakt til bilen med 7-pins kontakt
Adapterkontakt for tilhenger
Bytt pluggen på tilhengerkabelen
Farge: Svart
Stort utvalg av tilhengerkoblinger
På denne siden finner du vårt store utvalg av tilhengerkoblinger.
Alle tilhengere, fra små hageavfallshengere til store heste- eller båthengere, må kobles elektronisk til bilen din.
Det kan være vanskelig å lete etter riktig tilhengerkobling, og det finnes mange forskjellige typer adaptere og koblinger.
Tar du med deg noen fra for eksempel utlandet, vil du raskt oppdage at det finnes flere forskjellige varianter, i motsetning til de to forskjellige som finnes i Danmark.
3 ting du trenger å vite når du ser på tilhengerkoblinger
En tilhengerkobling, også kjent som en tilhengerkobling, brukes i forbindelse med å koble en tilhenger til kjøretøyet ditt; for eksempel en tilhenger eller campingvogn
I Danmark brukes tilhengerkoblinger oftest i henhold til ISO 1724.
ISO står for International Organization for Standardization , og er en internasjonal standardiseringsorganisasjon, sammensatt av representanter fra ulike nasjonale standardiseringsorganisasjoner.
ISO er organisasjonen bak mange av standardene du bruker i hverdagen, for eksempel standardstørrelsen for papirstørrelser som A4-papir, samt standarden for valutakoder, og nasjonale tegnsett.
ISOs tilhengerkontakt har syv pinner for lys, men noen nyere moderne campingvogner bruker for eksempel en 13-pinners kontakt.
#1 - De vanligste typene plugger
I Danmark finnes det to typer plugger, henholdsvis en 13-pinners plugg og en 7-pinners plugg.
Selv om mange nyere modeller nå er utstyrt med 13-polet støpsel, kan du fortsatt finne 7-polet på flere hengere, båt- og hestehengere, samt biler.
Den 7-polede pluggen er delt inn i 7 poler, som er henholdsvis:
- Venstre blinklys
- Gratis kraft
- Ramme
- Høyre blinklys
- Høyre kjørelys
- Bremselys
- Venstre kjørelys
Den 7-pinners pluggen er tilgjengelig enten flat eller rund, med den runde tilgjengelig i enten større eller mindre størrelse; den store brukes hovedsakelig til lastebiler og store maskiner.
Du kan også koble en 7-pinners kontakt til noen 13-pinners kontakter, men her risikerer du å skade enhetene dine ; det er imidlertid en rask løsning dersom du akutt trenger tilhenger eller lignende.
Det har vært komplikasjoner med at kretsen har større risiko for å bli skadet i den runde varianten, men dette skjer ofte også i forbindelse med at det går for mye strøm gjennom.
Mens 13-pinners kontakten består av 13 pinner, hvorav 8 er koblet til bilen:
- Venstre blinklys
- Tåkelys bak
- Ramme
- Høyre blinklys
- Høyre kjørelys
- Bremselys
- Venstre kjørelys
- Baklykter
13-pins plugger blir mer og mer vanlig, og du kan ofte støte på dem i nyere modeller av campingvogner og enkelte typer biler.
De er også som regel mer holdbare enn 7-pins plugger, og er derfor ideelle for store campingvogner eller tungt lastet tilhengere, for eksempel hvis du skal flytte.
13-pins plugger har bedre grep i bryteren , og har typisk også lengre levetid enn 7-pins plugger.
Hvis du finner det nødvendig, kan du selv bytte tilhengerplugg fra for eksempel en 7-pinners til en 13-pins plugg, selv om det anbefales at du konsulterer en fagmann først.
#2 - Tilhengeradaptere
I tilfelle du finner ut at tilhengerens støpsel ikke er kompatibel med bilens stikkontakt , kan du heldigvis finne adaptere.
Denne typen misforståelser skjer ofte og det er nettopp derfor det finnes et stort utvalg av forskjellige adaptere, avhengig av hva folk måtte trenge.
Som oftest er de heller ikke spesielt dyre, og det finnes mange forskjellige varianter avhengig av hva slags avvik som har oppstått.
Adapterne kan selvfølgelig bare fungere hvis konstruksjonen samsvarer med både støpselet og stikkontakten i hver ende.
Du oppfordres derfor til at hvis du kjøper en adapter og deretter oppdager at tilhengeren og bilen din fortsatt ikke samhandler med hverandre, bør du oppsøke en profesjonell som kan hjelpe deg med å diagnostisere problemet.
#3 – Slik kobler du tilhengeren din
Hvis du ikke er vant til å koble til tilhengeren, kan du risikere å skade tilhengerkoblingen hvis du ikke gjør det riktig.
Derfor er det viktig at du starter med, hvis tilhengeren din har sikkerhetskjetting eller kabel, fester du den til sikkerhetsøyet ved hengerfestet.
Det er viktig at den ikke henger på hengerfestet, for da risikerer du at kabelen faller av dersom tilhengeren hopper av hengerfestet; dermed går sikkerhetsfunksjonen tapt.
Hvis tilhengeren din har håndbrems, bør du parkere clutchspaken rett over tilhengerfestet og trekke i håndbremsen; da sørger du for at tilhengeren din ikke triller.
Hvis du kobler til en bremset tilhenger bak på bilen din, bør du alltid sikre den med eksplosiv wire i det ene øyet på bilens hengerfeste.
Når du skal koble til kabelen vil du oppdage at det enten er en 7-pinners eller 13-pinners plugg.
Hvis det er forskjell på tilhengerens og bilens koblinger, kan du enkelt finne adaptere; husk at hvis du ser på hann- og hunnkontaktene vil du kunne se en pinne som bare kan plasseres på plass.
Hvis denne monteres omvendt, kan ikke pluggen skyves helt ned.
Når kabelen er koblet til, fest tilhengeren til kulen; det er her det er viktig at bremsene på tilhengeren din er på.
Deretter senker du koblingen sakte ned over tilhengerstangen til håndtaket på koblingsspaken blir vannrett.
Hvis tilhengeren din ikke har nesehjul, bør du løfte clutchspaken over tilhengerstangen og la den falle til håndtaket er flatt.
Husk å sørge for at clutchspaken er godt festet til tilhengerfestet.
De fleste tilhengere har en ekstra knapp på håndtaket, samt ofte en fargekode som viser om tilhengeren er riktig sikret.
Du kan også prøve å trykke på trekanten like bak clutchspaken for å se om den er koblet inn; har du nesehjul kan du løfte tilhengeren opp.
Løfter du bilen på hengerfestet samtidig, er det en sikker kobling.
Disse trinnene er nødvendige for at du skal ha en riktig tilkobling, og dermed unngå skade på tilhengerkoblingen.
Grunnen til at du unngår dette ved å følge disse er at tilhengeren ikke faller av under kjøring, og dermed ikke river støpselet; i verste fall risikerer du at pluggen blir revet helt ut av bilen, noe som kan gi store skader.