Hydraulisk jekk

Se utvalget innen Hydraulisk jekk her.



Bahco Hydraulisk Jack (2tonn) Løftehøyde 70-490mm
Bahco Hydraulisk Jack (2tonn) Løftehøyde 70-490mm
Bahco Hydraulisk Jack (2tonn) Løftehøyde 70-490mm

2T jekk designet for å løfte et bredt spekter av standard kjøretøy
Farge: Svart / Orange

     Les mer      Fjernlager
Levering: 4-6 virkedager
Senest 26. mars 2024

Jack - En nødvendig partner for bilen din

Her ser du vårt utvalg av jekker.

Når du jobber med bilen din, er det ingenting viktigere enn å ha riktig verktøy for jobben.

Mekanisk kunnskap er selvfølgelig viktig, men bruk av utilstrekkelig verktøy kan føre til et stort antall problemer i garasjen; alt fra bortkastet tid til ødelagte bildeler.

En av de viktigste verktøyene som nå finnes på nesten alle bilmekanikere er jekken.

Det er et uvurderlig verktøy, men det har også et litt dårlig rykte knyttet til seg, da mange velger å spare penger på jekken, og dermed ofte får et undermålsprodukt som ofte kan føre til ulykker.

Det kommer imidlertid hovedsakelig fra folk som prøver å spare penger på jekken, noe som ikke kan anbefales.

Ulykker kan vanligvis unngås ved å bruke den nødvendige summen på et kvalitetsprodukt, samt ved å lære hvordan du best bruker verktøyet.

Det er flere ting å vurdere når man ser på jekker enn hvor mye de kan løfte.

3 ting du bør vurdere når du ser på knekt

En jekk er en mekanisk enhet som hjelper brukeren med å løfte tunge vekter, som biler, varebiler og lignende.

Jekker er allsidige og kan brukes til flere ulike oppgaver, man ser de som oftest brukes til å løfte biler, varebiler, lastebiler og lignende.

De fleste mekanikere, profesjonelle eller ikke, finner på et tidspunkt i karrieren at de må kunne komme seg under bilen for å få lettere tilgang til ulike komponenter.

For eksempel å løfte bilen for å få tilgang til bilens oljetappeplugg når oljen må skiftes, eller løfte bilen når dekkene må skiftes; andre generelle prosedyrer inkluderer bytte av bremser, girarbeid, opphengsarbeid og lignende.

Mens jekken kan brukes til å løfte selve bilen, kan den også brukes til å løfte motoren, slik at du har lettere tilgang og mer plass i selve motorrommet.

Jekken kan brukes til flere oppgaver, og det finnes også flere ulike typer jekker som du kan velge mellom.

#1 - Ulike typer knekt

Den hydrauliske jekken er en av de mest gjenkjennelige jekkene, og er oftest den mekanikerne trekker mot da den er mer brukervennlig.

En hydraulisk jekk består vanligvis av en vogn med fire hjul, som bærer en hydraulisk sylinder ; det er sylinderen som hever og senker en arm med en mindre plattform som samhandler med bilen eller vognen din.

Hydrauliske jekker har også ofte et avtagbart håndtak som må pumpes for å aktivere selve løftemekanismen.

Fordelene med hydraulisk jekk:

  • De er brukervennlige
  • Krever ikke mye fysisk styrke for å kunne løfte en bil
  • Høy maksimal vekt

Ulemper med hydraulisk jekk:

  • Prisen
  • Ofte større og tyngre
  • Ikke like bærbar

Saksejekken er en jekk som ofte følger med noen av bilene som kommer direkte fra fabrikken.

Disse typene jekker er ofte veldig lette og tar ikke så mye plass, derfor velger bilprodusentene ofte å plassere dem i bagasjerommet på bilen din, slik at du enkelt kan skifte dekk dersom en ulykke skulle være ute.

Saksejekken består i hovedsak av en skrue som komprimerer et sakseledd og dermed løfter det.

Denne typen jekker har store begrensninger på hvor høyt de kan løfte, og også hvor mye, da de er designet for å være kompakte og enkle å ta med på farten.

Fordelene med saksejekker:

  • Lett å bære rundt
  • Fungerer bra for raske dekkskift
  • Følger ofte med bilkjøp

Ulemper med saksejekker:

  • Store restriksjoner på vekt
  • Store restriksjoner på løft

Denne typen jekker har eksistert lenge, men det finnes jekker som er mer praktiske hvis man trenger en til verkstedet.

Stempeljekker ligner veldig på hydrauliske jekker, da de også er hydraulisk drevne.

Stempeljekken består av konsentriske sylindre som gir stivhet, som støttes av hydraulisk trykk , som kommer fra pumping av en arm, veldig lik generelle jekker.

Disse knektene tar ikke mye plass, og passer derfor lett inn i mindre områder; på grunn av sin lille størrelse er stempeljekken også mer stabil enn andre jekker.

De kan imidlertid ikke gå så langt ned som for eksempel saksejekker , men på den annen side har de veldig høy klaring.

Stempeljekker er derfor ikke like effektive på senkede biler og noen sportsbiler som på lastebiler, hvor de virkelig utmerker seg.

Fordelene med stempeljekk:

  • Høy bakkeklaring
  • Fyller litt

Ulemper med stempeljekk:

  • Passer ikke til senkede biler, noen sportsbiler eller noen biler med generell høyde.

#2 - Type bil

Hvilken type bil du skal bruke jekken på spiller en stor rolle for hvilken jekk du skal bruke.

Den viktigste faktoren er bakkeklaringen ; bakkeklaring er definert som hvor høyt over bakken tuppen av jekken din sitter, der jekken kommer i kontakt med bilen.

Biler med lav bakkeklaring er vanligvis lettest å løfte med de mer vanlige hydrauliske jekkene, og du kan kjøpe jekker designet for lavere biler, for eksempel senkede biler, sportsbiler og racerbiler.

Hydrauliske jekker er også en favoritt blant mange varebiler, lastebiler og andre høye kjøretøyer , men hvis du har et spesielt høyt kjøretøy, for eksempel en løftet varebil, vil en stempeljekk passe bedre.

Hvis du ønsker å kunne kaste jekken i bagasjerommet i nødstilfeller, vil en saksejekk passe mye bedre, på grunn av sin lille og kompakte størrelse og lave pris.

Med det i tankene er den hydrauliske jekken mer allsidig og passer de fleste mennesker og biler; så derfor, hvis du ikke vet hva du skal velge, er det tryggere å velge den hydrauliske jekken.

#3 - Vekten på bilen din

Alle jekker har en maksimal vekt de kan bære, og det er derfor nødvendig at du sjekker den maksimale vekten jekken tåler og vekten på bilen din.

Den maksimale vekten på jekken du vurderer må være over vekten du har tenkt å løfte ; vanligvis skrives denne vekten i tonn, med 2 tonns jekker og 3 tonns jekker som de vanligste.

Det er viktig å huske at jekken din aldri tåler 100 % av bilens vekt.

I verste fall, hvis du løfter i nærheten av motoren, vil du oppdage at jekken tåler opptil 60 % av bilens vekt.

En god tommelfingerregel er at de fleste kompakte og økonomiske mellomstore biler kan løftes med en 2-tonns jekk, mens mer luksuriøse mellomstore biler, store biler, SUV-er, varebiler og lastebiler kan løftes med en 3-tonn. jack.

Men har du en spesielt tung eller stor bil kan det hende du trenger opptil 3,5 eller 4 tonns jekk, men dette er ikke alltid nødvendig.

Her ser du vårt utvalg innen Hydraulisk jekk.

 

Kortbetaling

 

 

 

avXperten
MenyKontaktKurvSøk
Vi sender pakken i dag
Bestill innen kl. 20.30
E-handel siden 2006
Kjøp med Vipps, Klarna, Kort og PayPal
60-dagers åbent kjøp
Få hjelp via chat, e-post eller telefon
Frakt 69 kr - Ingen toll
Alle prisene inkluderer 25% mva