Ladekabel til Chevrolet
Ladekabel for Chevrolet elbiler. Ladekabler for å lade Chevrolet i en stikkontakt (Modus 2) eller via en ladestasjon (Modus 3). Type 1 og 2 ladekabel.
Modus 3 ladekabel for elbiler
For alle kjøretøyer med Type 2-kontakter
Mode 3 ladekabel for elbil
For alle kjøretøy med Type 2-plugg
Mode 3 ladekabel for elbil
For alle kjøretøy med Type 2-plugg
Mode 3 ladekabel for elbil
For alle kjøretøy med Type 2-plugg
Mode 3 ladekabel for elbil
For alle kjøretøy med Type 2-plugg
For alle kjøretøy med Type 2-plugg
Mode 3 ladekabel for elbiler
Mode 3 ladekabel for elbil
For alle kjøretøy med Type 2-plugg
Mode 3 ladekabel for elbil
For alle kjøretøy med Type 2-plugg
Mode 3 ladekabel for elbil
For alle kjøretøy med Type 2-plugg
Mode 3 ladekabel for elbil
For alle kjøretøy med Type 2-plugg
Mode 3 ladekabel for elbil
For alle kjøretøy med Type 2-plugg
Modus 3 ladekabel for elbiler
For alle kjøretøyer med Type 2-kontakter
Modus 3 ladekabel for elbiler
For alle kjøretøyer med Type 2-kontakter
Modus 3 ladekabel for elbiler
For alle kjøretøyer med Type 2-kontakter
Modus 3 ladekabel for elbiler
For alle kjøretøyer med Type 2-kontakter
Modus 3 ladekabel for elbiler
For alle kjøretøyer med Type 1-kontakter
Modus 3 ladekabel for elbiler
For alle kjøretøyer med Type 2-kontakter
Modus 3 ladekabel for elbiler
For alle kjøretøyer med Type 2-kontakter
Modus 3 ladekabel for elbiler
For alle kjøretøyer med Type 2-kontakter
Modus 3 ladekabel for elbiler
For alle kjøretøyer med Type 2-kontakter
Modus 3 ladekabel for elbiler
For alle kjøretøyer med Type 2-kontakter
For ladestasjoner i hele Europa
Mer enn 10 000 belastninger
For ladestasjoner i hele Europa
Mer enn 10 000 belastninger
For ladestasjoner i hele Europa
Mer enn 10 000 belastninger
For ladestasjoner i hele Europa
Mer enn 10 000 belastninger
Modus 3 ladekabel for elbiler
For alle kjøretøyer med Type 2-kontakter
Modus 3 ladekabel for elbiler
For alle kjøretøyer med Type 2-kontakter
Modus 3 ladekabel for elbiler
For alle kjøretøyer med Type 2-kontakter
For ladestasjoner i hele Europa
Mer enn 10 000 belastninger
For ladestasjoner i hele Europa
Mer enn 10 000 belastninger
For ladestasjoner i hele Europa
Mer enn 10 000 belastninger
Ladekabler til Chevrolet elbiler
På denne siden finner du vårt utvalg av ladekabler til Chevrolet elbiler.
Du finner både ladekabler for lading via stikkontakt (Modus 2) og via ladestasjon (Modus 3)
Chevrolet-biler bruker vanligvis type 1 bilplugger på ladekablene
Derfor er kablene i denne kategorien av typen Schuko til Type 1 eller Type 2 til Type 1.
Chevrolet-pluggen kan imidlertid konverteres, så sjekk nøye hvilken type kabel bilen din bruker.
Schuko til Type 1 kabler kalles også Mode 2 (lading via stikkontakt), mens Type 2 til Type 1 kabler kalles Mode 3 (Ladestasjon for elbiler).
6 ting du må vite før du kjøper en ladekabel til Chevrolet
Det er 6 ting som er greit å vite før du kjøper en ladekabel til din Chevrolet elbil.
Disse tingene er samlet nedenfor.
#1 - Strøm i ladekabelen
Når du skal velge ladekabel til din Chevrolet elbil, er det viktig at ladekraften i kabelen er riktig.
På denne siden vil du kunne finne ladekabler med følgende effekter:
- 3,6 kW
- 7,4 kW
- 7,6 kW
- 11kW
- 22kW
Se evt i bilens manual og se hva som anbefales for akkurat din elbil, og sørg for at den oppfyller eventuelle minimumskrav.
#2 - Ladestasjon eller lading via stikkontakten?
Om du lader elbilen din via en ladestasjon eller via stikkontakten kan ha avgjørende betydning for hvilken ladekabel du skal få tak i.
Det vil derfor være en fordel for deg å bestemme om du skal bruke denne ladekabelen til ladestasjoner eller Pluggen.
På denne siden vil du kunne spesifisere om ladekabelen du leter etter er Mode2 eller Mode3, eller om du lader via en stikkontakt eller via en ladestasjon.
Husk imidlertid at lading via en stikkontakt ofte er betydelig tregere enn via en ladestasjon.
#3 - Hvilken pluggtype bør brukes?
En elbil fra Chevrolet har vanligvis 3 pluggtyper å velge mellom:
- Schuko plugg
- Type 1
- Type 2
En schuko-plugg er en plugg med 2 pinner og jordforbindelse.
Det spesielle med en Schuko-plugg er at jordforbindelsen er på siden av fletten.
For å bruke Schuko-støpselet og ha jordforbindelsen som er nødvendig for elbilen din, må det være et Schuko-strømuttak.
Type 1-pluggen er forgjengeren til Type 2-pluggen og er ikke fullt så utbredt som Type 2.
Det er typisk eldre el- og hybridbiler som kan bruke denne kontakten.
Type 2-pluggen er den mest brukte ladepluggen for elbiler i Danmark og store deler av Europa.
Du kan filtrere ladekablene ut fra både type plugg som skal settes inn i bilen og pluggen som skal brukes i stikkontakten eller ladestasjonen.
Se evt i bilens bruksanvisning, hvilke pluggtyper du kan bruke til din Chevrolet.
#4 - Hvor raskt skal bilen lades?
Når du skal velge ladekabel kan du også ta en titt på strømstyrken.
Jo høyere antall ampere, jo raskere lades bilen din.
Angivelsen av ampere på en ladekabel sier noe om hvor høy strøm kabelen tåler, men ingenting om hva bilens batteri tåler.
Jo raskere du vil lade bilen din, eller jo flere ampere som må gå gjennom ladekabelen, jo mer varme genereres det.
Et høyere antall ampere betyr også et høyere forbruk av strøm.
Selv om du kan se ladekabler med opptil 32 ampere her, må du være klar over at en vanlig stikkontakt ikke tåler mer enn 6 ampere over lengre tid.
Derfor er det ikke verdt å kjøpe en kabel på mer enn 6 ampere hvis du lader fra stikkontakten hjemme.
En ladeboks eller ladestasjon er imidlertid mye mer robust og kan håndtere mye høyere strømstyrke gjennom systemet.
Så bruker du ladestasjon eller ladeboks er du ikke begrenset på samme måte i forhold til hvor raskt du kan lade bilen.
#5 - Lengde på kabel
Når du skal velge lengde på kabelen, tenker du kanskje at det kun er ca. 3 meter fra stikkontakten hjemme og til bilen.
Men hva når du er på ferie i utlandet, i fritidsbolig eller på rasteplass?
Det er lett å undervurdere hvor lang ladekabelen skal være, men realiteten er at du ikke alltid kan holde deg i nærheten av et ladestativ eller en stikkontakt.
Motsatt er det heller ikke verdt å kjøpe en som er 3 ganger så lang som du noen gang vil trenge.
En lang kabel tar mer plass i bilen, er tyngre å håndtere og lettere å velte når bilen lades.
Så vurder hva den største avstanden er som du kan tenke deg å lade bilen på og hva den korteste avstanden er, og ta avgjørelsen din basert på det.
#6 - Antall faser
Når du skal velge antall faser i din nye ladekabel, se hva bilens manual anbefaler.
Antall faser kan sammenlignes noe med en motorvei.
En motorvei med 3 felt får trafikk raskere gjennom enn en motorvei med 1 felt, hvor det ofte vil være trafikkork.
I Danmark leveres stort sett 3-fase strøm.
Hvis du har en 3-fase ladekabel, vil bilen din kunne akseptere den tilførte strømmen raskere, mens hvis du kun har 1 fase, tilsvarer det at de 2 av sporene på motorveien må gå over i den 3. ikke så mange biler gjennom samtidig.
5 tips for å holde ladekabelen i toppform
Hvis du vil at ladekabelen skal vare så lenge som mulig, får du her noen tips til hvordan du selv kan holde ladekabelen i toppform.
#1 - Hold kabelen tørr
Ladekabelen tåler selvsagt vind og vær, men når du oppbevarer den er det best å ligge tørt og beskyttet mot direkte sollys.
De fleste kabler er imidlertid laget med en viss motstand mot UV-stråling, men de er fortsatt ikke egnet for konstant UV-eksponering.
Solen myker opp belegget på kabelen, slik at brudd kan oppstå raskere.
#2 - Beskytt mot støv og skitt
Når du oppbevarer kabelen, sørg for å beskytte kontaktene mot smuss og støv.
Noen kabler har et deksel eller en hette som du kan sette over kontakten når den ikke er i bruk.
Hvis det ikke er et slikt deksel på kabelen din, kan du ganske enkelt bruke en liten plastpose og et strikk for å trekke over kontakten.
Skulle støpselet bli støvete og skittent, kan du bruk støvsugeren for å fjerne det verste skitten.
Husk at kabelen må kobles fra strømforsyningen ved rengjøring.
#3 - Rull kabelen pent sammen
Når ladekabelen ikke er i bruk, er det best å rulles opp i en løs sirkel.
Ligger den i en stor rotete haug, er det større risiko for at den sprekker og går i stykker.
Det er viktig å huske at inne i den tykke kabelen er det mange mindre ledninger , som lett kan bli skadet hvis det ytre laget ryker.
#4 - Unngå skade
Selv om kabelen er ganske robust, tåler den ikke å bli behandlet for hardt.
Det er derfor viktig å unngå å miste pluggene, kjøre over kabelen eller tråkke på kabelen.
Ledningene inne i kabelen tåler ikke å mastes sammen, slik de blir når kabelen kjøres over.
Pluggene er vanligvis laget av hard plast, som kan knekke eller sprekke hvis de ved et uhell faller ned på fliser eller steiner.
Å bryte kabelen kan være farlig, da det kan forårsake støt eller det kan slutte å fungere helt.
#5- Sørg for god kontakt
Fasene i pluggen er ofte av metall, men fukt og smuss kan slite dem ned, så det er viktig å sørge for god kontakt og ev. smør fasene en gang i mellom.
Du kan f.eks. bruk en kontaktspray for å spraye fasene, men husk å ikke overdrive og at pluggen må være ren.