Ladekabel til Mercedes
Her finner du vårt utvalg av ladekabler til Mercedes elbiler og hybridbiler. Du er garantert riktig type og modus, slik at du får den mest optimale ladingen.
Leveres med 6 meter kabel
Kobles til via Type2/CEE-plugg
Modus 3 ladekabel for elbiler
For alle kjøretøyer med Type 2-kontakter
Mode 3 ladekabel for elbil
For alle kjøretøy med Type 2-plugg
Mode 3 ladekabel for elbil
For alle kjøretøy med Type 2-plugg
For alle kjøretøy med Type 2-plugg
Mode 3 ladekabel for elbiler
Mode 3 ladekabel for elbil
For alle kjøretøy med Type 2-plugg
Mode 3 ladekabel for elbil
For alle kjøretøy med Type 2-plugg
Mode 3 ladekabel for elbil
For alle kjøretøy med Type 2-plugg
Modus 3 ladekabel for elbiler
For alle kjøretøyer med Type 2-kontakter
Modus 3 ladekabel for elbiler
For alle kjøretøyer med Type 2-kontakter
Modus 3 ladekabel for elbiler
For alle kjøretøyer med Type 2-kontakter
Modus 3 ladekabel for elbiler
For alle kjøretøyer med Type 2-kontakter
Leveres med en lang ledning
Passer type 2 biler
4,5 meter kabel
Med standard schuko-plugg
Modus 3 ladekabel for elbiler
For alle kjøretøyer med Type 2-kontakter
Modus 3 ladekabel for elbiler
For alle kjøretøyer med Type 2-kontakter
Modus 3 ladekabel for elbiler
For alle kjøretøyer med Type 2-kontakter
Modus 3 ladekabel for elbiler
For alle kjøretøyer med Type 2-kontakter
Med standard schuko-plugg
4 meter lengde
For ladestasjoner i hele Europa
Mer enn 10 000 belastninger
For ladestasjoner i hele Europa
Mer enn 10 000 belastninger
For ladestasjoner i hele Europa
Mer enn 10 000 belastninger
For ladestasjoner i hele Europa
Mer enn 10 000 belastninger
Leveres med 3 faser
Med 2x Type 2 plugger
Modus 3 ladekabel for elbiler
For alle kjøretøyer med Type 2-kontakter
Modus 3 ladekabel for elbiler
For alle kjøretøyer med Type 2-kontakter
Modus 3 ladekabel for elbiler
For alle kjøretøyer med Type 2-kontakter
For ladestasjoner i hele Europa
Mer enn 10 000 belastninger
For ladestasjoner i hele Europa
Mer enn 10 000 belastninger
Ladekabel for Mercedes el- og hybridbiler
På denne siden finner du det komplette utvalget av ladekabler til din Mercedes el- eller hybridbil.
Mercedes el- og hybridbiler bruker vanligvis type 2-plugger.
Det er viktig at støpseltypen stemmer overens med bilens støpsel, så du må alltid sjekke med bilens manual for å være sikker på at du får riktig kabel.
Du vil komme over begrepet modus 2 eller modus 3, og dette refererer til måten du lader el- eller hybridbilen din på.
Ladekablene på denne siden kan for eksempel brukes til disse Mercedes-modellene:
- Mercedes-Benz EQC
- Mercedes B250E
- Mercedes SLS Electric Drive
- Mercedes C350E
- Mercedes Vito E-Cell
- Mercedes GLC350E
- Mercedes GLE500E
- Mercedes S 500 Hybrid
5 ting du trenger å vite når du leter etter en ladekabel til Mercedes
For å gjøre det enklere for deg å finne riktig ladekabel til din Mercedes el- eller hybridbil, kan du nedenfor finne noen ting du kan se etter når du skal velge ladekabel.
#1 - Pluggtype
De fleste Mercedes el- og hybridbilmodeller bruker en type 2-plugg i bilens ladeuttak.
Men avhengig av hvordan du lader bilen din, kan pluggen være forskjellig i den andre enden av kabelen, hvor den må inn i forsyningsenheten, som leverer strømmen til bilen.
Hvis du ønsker å lade bilen din via en stikkontakt , må du bruke det som kalles en Schukostik.
Schuko er en type støpsel som det vanligvis ikke finnes en stikkontakt for her i Danmark, men støpseltypen er mye brukt i resten av Europa.
Forskjellen på Schuko-pluggen og en vanlig dansk plugg er at på Schuko-pluggen er jordforbindelsen på siden av pluggen og derfor ikke i en tredje pinne i pluggen.
Derfor krever det at du enten har en Schuko-kontakt å plugge i, eller bruker en adapter som kan plugges inn i en vanlig dansk stikkontakt.
Type 2-pluggen er standard for de nyere elbilene, men det er fortsatt enkelte bilmodeller som må bruke type 1-plugg.
Type 2-pluggen i motsatt ende av kabelen fra bilen kan brukes på de fleste ladestasjoner i Danmark.
Fordelen med en kabel med Type 2-kontakter i begge ender er at den ofte kan bruke en 2-veis kommunikasjon mellom bil og ladestasjon, som ikke bare sikrer optimal og sikker lading, men også sørger for at kontaktene er låst i bilen og ladestasjon , til du låser opp bilen igjen.
Dette betyr at du er beskyttet mot tyveri og uautorisert bruk mens du lader bilen.
For å sikre sikker lading bør du sjekke sikkerhetsforskriftene i bilens instruksjonsbok.
#2 - Fasenummer
Fasene kan sammenlignes med en flyplass med 3 rullebaner.
Hvis flyplassen bare kan bruke en enkelt rullebane, kan den ikke lande like mange fly som om den kunne bruke alle tre.
Fasene i koblingene er antall landings- og startveier for kraften, jo flere faser, jo raskere kan strøm leveres og mottas.
Det betyr at fasene, som blir sett på som små metalldeler i hull i pluggen, har betydning for hvor raskt bilen din kan lades.
De aller fleste type 2 plugger har 3 faser og skal du bruke ladekabelen din i utlandet vil lading typisk skje via 3 faser.
#3 - Forsterkere og kilowatt?
Ampere og kilowatt sier noe om ladeeffekten og strømstyrken som en ladekabel kan håndtere.
Ladeeffekten og strømstyrken sier noe om hvor raskt du kan lade bilen.
Bilen din kan imidlertid aldri lades med høyere effekt eller strømstyrke enn forsyningsenheten kan levere eller kabelen kan håndtere.
Derfor lønner det seg ikke å kjøpe ladekabelen som tåler høyest mulig effekt og strømstyrke dersom bilen skal lades i stikkontakt.
Ladestasjoner kan derimot levere både høy effekt og høy strømstyrke, og her kan en god sterk kabel være løsningen.
En høy strømstyrke bygger opp varme, som kan være et uttrykk for energitap, og samtidig brukes mer strøm raskere.
Når du bruker Type 2 kabler kommuniserer bilen med ladestasjonen slik at bilen oppnår en optimal lading så raskt som mulig.
#4 - Lademetode
Lademetoden indikeres av modus 2 eller modus 3 og forteller om strømmen kommer via en stikkontakt eller en ladestasjon.
Modus 2 brukes til å betegne lading via et uttak.
Lading via stikkontakten er ikke like effektivt som når strømmen kommer fra et ladestativ.
Dette skyldes både at ladeeffekten og strømstyrken stikkontakten kan levere slett ikke er på samme høye nivå som ladestasjonen.
Samtidig slår bilens ladesystem seg av etter en viss tid, for å beskytte den elektriske installasjonen bak stikkontakten mot overoppheting og overbelastning.
Modus 3 brukes til å betegne lading via et ladestativ.
Ved å bruke ladestativ sikrer du optimal og effektiv lading av din el- eller hybridbil.
Her er det ingen avbrudd og ladesystemet i bilen mottar strømmen med akkurat den styrken og hastigheten det tåler, dersom kabelen støtter dette.
Se evt i bilens bruksanvisning for de anbefalte egenskapene til kablene i de ulike lademetodene.
#5 - Tetthet av forsyningsenhet
Hvis du holder deg nær strømforsyningsenheten når du lader bilen, trenger du kanskje ikke en lang og tung kabel.
Hvis du derimot av og til lader bilen når du er et annet sted, kan du kanskje ikke komme fullt så nær forsyningsenheten og trenger en lengre kabel.
Ladekablene er tunge og stive å håndtere, og jo lengre de blir, jo tyngre og uhåndterlige blir de.
Derfor kan det være en god idé å vurdere lengden på ladekabelen din.
Ofte har du ladekabelen i bagasjerommet på bilen, men jo lengre kabel, jo mer tar den.
Skal du på ferie i utlandet kan det være enda viktigere å velge riktig lengde på kabelen og ikke minst riktig kabel, for du kommer ikke alltid like nærme ladestasjonene som hjemme.
Forleng levetiden til ladekabelen
Ladekablene vil vare lenger hvis du tar vare på dem og tenker på hvordan du oppbevarer og håndterer dem.
Derfor er det samlet noen tips nedenfor for å forlenge levetiden til kablene.
- Hold kontaktene fri for smuss og støv, bruk en støvsuger for å forsiktig suge dem rene ned i stikkontakten
- Ikke kjør noe over ladekabelen når den ligger på bakken, dette kan skade innsiden av kabelen og dens isolasjon
- Oppbevar ladekabelen kveilet i en sirkel, på en flat overflate og i et tørt miljø, isolasjonen og konstruksjonen vil vare lenger
- Unngå å miste eller tråkke på kontaktene, dette kan forårsake sprekker og skader som kan bety at kabelen må byttes ut
- Sørg for å sette kabelen riktig inn i støpselet, ellers risikerer du å skade fasene
- Unngå å bøye eller vri kabelen, dette kan skade kabelens konstruksjon eller isolasjon
- Hvis det er sprekker i kabelens konstruksjon eller gummibelegg, skift ut kabelen, da sikkerheten mot støt kan bli redusert