Ladekabel til Ford
Ladekabel for Ford elbiler. Ladekabler for å lade din Ford i en stikkontakt (Modus 2) eller via en ladestasjon (Modus 3). Type 1 og 2 ladekabel for Ford.
Leveres med 6 meter kabel
Kobles til via Type2/CEE-plugg
Modus 3 ladekabel for elbiler
For alle kjøretøyer med Type 2-kontakter
Mode 3 ladekabel for elbil
For alle kjøretøy med Type 2-plugg
Mode 3 ladekabel for elbil
For alle kjøretøy med Type 2-plugg
For alle kjøretøy med Type 2-plugg
Mode 3 ladekabel for elbiler
Mode 3 ladekabel for elbil
For alle kjøretøy med Type 2-plugg
Mode 3 ladekabel for elbil
For alle kjøretøy med Type 2-plugg
Mode 3 ladekabel for elbil
For alle kjøretøy med Type 2-plugg
Modus 3 ladekabel for elbiler
For alle kjøretøyer med Type 2-kontakter
Modus 3 ladekabel for elbiler
For alle kjøretøyer med Type 2-kontakter
Modus 3 ladekabel for elbiler
For alle kjøretøyer med Type 2-kontakter
Modus 3 ladekabel for elbiler
For alle kjøretøyer med Type 2-kontakter
Modus 3 ladekabel for elbiler
For alle kjøretøyer med Type 1-kontakter
4,5 meter kabel
Med standard schuko-plugg
Modus 3 ladekabel for elbiler
For alle kjøretøyer med Type 2-kontakter
Modus 3 ladekabel for elbiler
For alle kjøretøyer med Type 2-kontakter
Modus 3 ladekabel for elbiler
For alle kjøretøyer med Type 2-kontakter
Modus 3 ladekabel for elbiler
For alle kjøretøyer med Type 2-kontakter
Modus 3 ladekabel for elbiler
For alle kjøretøyer med Type 2-kontakter
Med standard schuko-plugg
4 meter lengde
For ladestasjoner i hele Europa
Mer enn 10 000 belastninger
For ladestasjoner i hele Europa
Mer enn 10 000 belastninger
For ladestasjoner i hele Europa
Mer enn 10 000 belastninger
For ladestasjoner i hele Europa
Mer enn 10 000 belastninger
Leveres med 3 faser
Med 2x Type 2 plugger
Modus 3 ladekabel for elbiler
For alle kjøretøyer med Type 2-kontakter
Modus 3 ladekabel for elbiler
For alle kjøretøyer med Type 2-kontakter
Modus 3 ladekabel for elbiler
For alle kjøretøyer med Type 2-kontakter
For ladestasjoner i hele Europa
Mer enn 10 000 belastninger
For ladestasjoner i hele Europa
Mer enn 10 000 belastninger
Riktig ladekabel til din Ford elbil
Her finner du vårt utvalg av ladekabler til Ford.
Elbiler har blitt mer og mer populært ettersom klima og bærekraft er blitt et tema som tar stadig mer plass i hverdagen.
Derfor er det også mange som henvender seg til elbiler når de skal vurdere sin neste bil, og det er fordi den både er miljøvennlig, men samtidig også kan bli billigere.
Når du kjøper en elbil følger det som regel med ladekabel, men det er mange som opplever at de trenger en ekstra for enten å sitte fast i bilen eller hjemme.
Dette fordi det ofte er lettere å ha to enn å måtte bære kabelen frem og tilbake til og fra bilen hver dag, for både å kunne lade den når den står parkert hjemme over natten.
Samtidig slipper du også risikoen for å glemme kabelen hjemme når du skal ut i ærend.
Uansett hva grunnen kan være for at du ønsker en ekstra ladekabel, er det viktig å være godt forberedt når du kjøper ladekabelen din.
Vær forsiktig hvor du lader – et godt råd på veien
Det viktigste er imidlertid, som nevnt tidligere, at du ikke bruker nødladekabelen til å lade bilen med mindre det er en nødsituasjon.
Dersom det elektriske anlegget hos for eksempel din bestemor eller andre steder ikke er godkjent for lading av elbiler av en fagmann, bør du ikke la bilen stå der.
Dette gjelder spesielt vanlige stikkontakter i huset eller carporten, da du vet hvordan ledningene monteres.
Derimot kan du trygt lade gjennom vanlige Schuko-uttak dersom de er godkjent av en autorisert elektroinstallatør for å kunne lade elbiler.
FDM anbefaler at du anskaffer deg en stasjonær ladeboks og får den installert av autoriserte fagfolk.
Dette bidrar til å gjøre det trygt for deg å lade og minimerer risikoen for skade.
Dersom du absolutt ikke ønsker en boksløsning, bør du sørge for at husets elektriske installasjon er i stand til å levere strøm på en sikker måte.
Vurder disse 3 tingene når du velger en ladekabel til Ford
Det kan være mange spørsmål knyttet til kjøp av ladekabelen din.
Hvordan finner jeg den beste ladekabelen?
Er det nødvendig å ha en ekstra ladekabel?
Er det forskjell på kvaliteten på ladekabler?
Først av alt, så nei, en ekstra ladekabel er ikke nødvendig, men det kan være nyttig.
Er du som tidligere nevnt flere, kan du ha en ekstra liggende i bilen og en å ha hjemme, slik at du slipper å bry deg med å bære den frem og tilbake, og samtidig unngå å glemme den når du går ut på lengre kjøreturer.
Det er også mange som opplever når de kjøper elbil at de får en nødladekabel til hjemmebruk, og velger derfor å kjøpe en ladekabel til offentlig bruk.
Når du skal ut og kjøpe ladekabel til elbilen din, er det noen ting du bør være oppmerksom på.
- Typer
- Ladekapasitet
- Lengde
Dette er de tre viktigste faktorene innen ladekabler.
Det er mest sannsynlig andre ting å være oppmerksom på når du kjøper en ladekabel, og kvaliteten betyr mye.
Så ja, det er kvalitetsforskjell på ladekabler.
Den er på alt i verden, men en god ladekabel må tåle hard bruk, innenfor normalområdet, og det skal sjelden være feil på kabelen din.
Materialene skal også kunne møte de høye kravene til slitestyrke.
En kabel av lavere kvalitet vil derimot lett gå i stykker ved daglig bruk, og det kan oppstå flere feil på selve kabelen.
I vårt utvalg vil du imidlertid kunne finne kvalitetskabler som ikke vil ha mange feil og som kan vare lenge ved normal bruk.
#1 - De forskjellige typene ladekabler
Som jeg nevnte tidligere er det en nødladekabel, også kalt bestemorlader.
En nødladekabel er en lader for elbilen som foregår gjennom en generell stikkontakt , også kjent som en Schuko, og den kalles bestemor fordi du kan lade den mens du er på besøk hos bestemor, selv om dette frarådes av svenske. Sikkerhetsbyrå.
Nødladekabelen bør ideelt sett brukes når du er i en kritisk situasjon og akutt trenger strøm til bilen din.
Den skal helst stå å lade i under en time, slik at du når en ekte elbillader.
Du har kanskje lagt merke til at ladekablene i vårt utvalg heter Type 1 og Type 2.
Det finnes to typer ladekabler, generelt sett, og Type 1 og 2 er navnene på de to forskjellige innsatsene du finner i bilen.
Type 2 finnes i de fleste ladestasjoner og i alle nye elbiler, ettersom type 2 er blitt et EU-krav.
Det er imidlertid fortsatt mange eldre merker som fortsatt bruker type 1, derfor kan du finne kabler i vårt utvalg som tar hensyn til dette og er utstyrt med type 1 og 2 i hver ende.
Ladekablene kan også kvalifiseres som moduser.
Det er for eksempel Mode 2, som er ladekablene som kan kobles til Schuko, den generelle kontakten som finnes i de fleste private hjem.
Mode 3 er derimot de mer vanlige ladekablene du kan finne som kobles til ladestasjoner.
#2 - Bilens ladekapasitet
Det kan være vanskelig å gå ut og velge riktig strømstyrke og kilowattverdi hvis du ikke har ekspertkunnskap om elbiler, men det blir lettere når du får relevant informasjon.
I vårt utvalg vil du se at hver ladekabel enten er kategorisert som 1-fase eller 3-fase, som refererer til hvor mange baner for strøm som brukes.
En 1-fase ladekabel betyr at kabelen din kun bruker n-bane for strøm, og derfor kan det ta lengre tid før bilen lades ferdig, mens en 3-fase ladekabel bruker alle tre strømveier, og blir derfor raskere ferdig med å lade.
Ender du opp med å kjøpe en 3-fase ladekabel til en bil som kun trekker 1-fase, er det ikke behov for alarm, da 3-fase kabler enkelt kan bruke 1-fase strøm.
Dette gjelder imidlertid ikke omvendt, og du bør derfor fortsatt være oppmerksom.
Det er imidlertid et enkelt bord å henvende seg til for å få hjelp.
Bilens innebygde lader | Ampere (A) | Fase | Effekt (kW) |
3,6 kW | 20A | 1 | 4.6 |
7,4 kW | 32A | 1 | 7.4 |
11 kW | 20A | 3 | 13.8 |
22 kW | 32A | 3 | 22 |
Her kan du velge bilens kW-verdi og velge en kabel som enten er lik eller høyere enn kapasiteten til den innebygde laderen i bilen.
Men hvis du bare planlegger å bruke kabelen hjemme, bør du ta hensyn til kW-kapasiteten til hjemmeladeren for å unngå å gjøre feilkjøp.
#3 - Lengden på kabelen din
Lengden på kabelen din betyr mye.
Det er ingen retningslinjer som sådan for hva som er best størrelse, men mange anbefaler mellom 4 og 10 meter.
Grunnen til at lengden på ladekabelen din betyr så mye er fordi du kan ende opp med å undervurdere lengden fra ladestasjonen din til bilens ladeinngang, og ende opp med å ha brukt penger på en ladekabel som ikke kan brukes.
Det vil derfor ha lønnet seg til slutt å ha tenkt på lengden på ladekabelen din.
Ladekabler kan typisk finnes opptil 2,5 meter lange og opptil over 10 meter lange, noen til og med opptil 15 meter lange.
Selv om det vil være uheldig å ha en kabel som er for liten, vil en lengre kabel ofte være vanskeligere å håndtere og samtidig også dyrere.
En lengre kabel vil imidlertid også gi deg mer fleksibilitet, og samtidig også passe avstanden i de fleste tilfeller, uansett om stikkontakten er foran, bak eller på siden av bilen din.
Hvis avstanden mellom bilen din og ladestasjonen er liten, vil du lett kunne nøye deg med å kjøpe en mindre kabel, men hvis du tvert imot må føre kabelen gjennom eller rundt huset for å kunne nå bil, lengre kabler vil selvsagt passe best.
Sjekkliste: 5 tips for valg av ladekabel
- Det kan være praktisk å ha en ekstra ladekabel.
- Sjekk hvilken type inntak bilen din har.
- Type 2-ladekabler er standard på alle nye elbiler, men enkelte eldre merker bruker fortsatt Type 1-kabler.
- Kabelen må ha en strømstyrke og kW-verdi som er lik eller høyere enn kapasiteten til bilens innebygde lader.
- Velg en kabel med tilstrekkelig lengde slik at du har fleksibilitet uten at det er til sjenanse.
Med denne sjekklisten og den relevante informasjonen i lomma bør det være lettere å kjøpe riktig ladekabel, i det minste foreta en utdannet gjetning.